با کیفیت غذا بخورید: هنر نگه داری از سرویس قاشق چنگال استیل

جدول عناوین

در این مقاله قصد داریم، نکات و ترفندهای نگه داری از سرویس قاشق چنگال استیل برای افزایش طول عمرکارد، قاشق و چنگال آشپزخانه، شستشو، خشک کردن، نگه داری از سرویس استیل در مقابل زنگ زدن و پاسخ سوالات پر تکراری شما را توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

اگه بخوام خیلی سریع و ساده نگه داری درست و اصولی از سرویس قاشق چنگال استیل رو توضیح بدم، باید بگم قاشق و چنگال استیل سالم، این جوریه که می تونین به جای آینه ازش استفاده کنین. در این مقاله میخوام شما رو به دنیای نگه داری از قاشق چنگال ببرم اما قبل از اون باید خیلی مختصر در مورد خود استیل بدونین. استیل یک فلز همه کاره­ی بسیار مقاوم و بادوامه که از آلیاژهای آهن به همراه درصد کمی کربن تشکیل شده و این درصد کربن باعث به وجود اومدن مقاومت های مختلف برای استیل میشه. از استیل در ساخت و ساز، صنایع نظامی، وسایل خانگی و بسیاری بخش های دیگه استفاده میشه.

 

برای داشتن قاشق و چنگال استیلِ باکیفیت مرحله اول انتخاب استیلِ مناسبه برای خرید قاشق و چنگال استیل باکیفیت باید به نکات زیادی توجه کنید. در این مورد می تونین مقاله کامل ترین راهنمای خرید سرویس قاشق چنگال استیل رو مطالعه کنین اما در مرحله بعد نگه داری از قاشق چنگال در شرایط مناسب، شیوه درست شستشو، روش خشک کردن قاشق و چنگال ها ست که اهمیت پیدا می کنه. برای نگه داری درست و اصولی باید به این موارد توجه کنین.

تمیزکردن رو جدی بگیرین!

برای تمیز کردن قاشق و چنگال ها شما به پارچه های نرم، مواد شوینده ملایم، آب گرم و یک پد شستشوی غیر ساینده نیاز دارین تا قاشق و چنگال استیل شما درخشندگی و برق اولیه خودش رو حفظ کنه.

برای شستشو باید پودرصابون یا مایع ضرفشویی رو با آب گرم مخلوط کنین، یک پارچه نرم رو به محلول صابون آغشته کرده و آب اضافی اون رو بگیرین و بعد به آرامی قاشق و چنگال ها رو پاک کنین و کثیفی و لکه ها رو از بین ببرین. حتی برای لکه های سرسخت هم از سیم استفاده نکنین و فقط با یک ابر یا اسفنج غیر ساینده سرویس استیل رو تمیز کنین. در نهایت با آب شستشو بدین و با یک پارچه نرم خشک کنین.

و از همه مهم تر اگه میخواین یه سرویس بی خط و خش داشته باشین باید باهاشون خیلی لطیف و با ملایمت رفتار کنین. به هیچ عنوان آخر مهمونی همه ظرف ها، قاشق و چنگال ها رو با هم توی سینک نریزین. این کار بدترین نوع آسیب زدن به استیله!

ماشین های ظرفشویی هم زیاد برای شستشو مناسب نیستن و باعث ایجاد خط و خش و لک روی بدنه سرویس استیل میشه البته استفاده از ماشین هم برای مدت کوتاه آسیب جدی به سرویس نمیزنه.

مواد شوینده قوی مثل وایتکس هم کاملا برای این سرویس قاشق چنگال مخربن و درخشش اون ها رو از بین می برن.

بهترین راه برای شستشوی قاشق و چنگال استیل جدا قراردادن قاشق و چنگال ها در سینک و شستن با آب گرم، اسفنج و مایع ظرفشوییه به صورتی که برخورد زیادی بین قاشق و چنگال ها به وجود نیاد.

پخت و پز در دمای مناسب

درسته که استیل مقاومه و می تونه دمای بالا رو تحمل کنه اما گرم کردن بیش از حد اون می تونه باعث تغییر رنگ در سرویس استیل بشه. اگه قابلمه استیل دارین حواستون به این نکته باشه که اول آب رو به جوش بیارین بعد نمک رو به اون اضافه کنین چون اضافه کردن نمک به آب سرد باعث به وجود اومدن حباب های ریز و سفید روی سطح ظرف میشه. البته اگه قاشق هم توی این آب باشه همین اتفاق براش میوفته.

مواظب غذاهای اسیدی باشین!

حتی اگه سرویس شما از استیل مرغوب ضد زنگ و مقاوم باشه باز هم مواجهه طولانی مدت با مواد غذایی اسیدی مثل آبلیمو، آبغوره، سس گوجه فرنگی و از همه مهم تر پیاز باعث تغییر رنگ یا تشکیل حفره روی اون میشه پس زمانی که از این مواد استفاده می کنین اجازه ندین مواد اسیدی مدت طولانی روی قاشق، ظرف یا بقیه سرویس استیل بمونه. سریعا اون ها رو بشورین و خشک کنین.

 

توصیه میشه برای خرد کردن پیاز از کارد جدا استفاده کنین چون پیاز خاصیت اسیدی داشته و می تونه باعث کند شدن کارد آشپزخانه شما شود.

رطوبت، قاتل سرویس استیل

باوجود اینکه بیشتر سرویس استیل های جدید ضد زنگ هستن اما نمی تونن در مقابل رطوبت زیاد مقاومت کنن. خوردگی یا زنگ زدگی زمانی اتفاق می افته که استیل با اکسیژن و رطوبت واکنش میده. عواملی مثل رطوبت، قرار گرفتن در معرض نمک و مواد اسیدی می تونه این فرآیند رو تسریع کنه. پس حتما قاشق و چنگال های خیس رو سریعا با یک پارچه لطیف خشک کنین و در مکانی خشک نگه داری کنین.

 

برای جلوگیری از زنگ زدگی می تونین اون ها را با روغن پخت و پز چرب کنین و در آخر بعد از هر بار استفاده می تونین کارد، قاشق و چنگال ها رو با یک پاک کننده استیل ضد زنگ تمیز کنین تا درخشش اولیه خودشون رو حفظ کنن.

قاشق و چنگال ها رو به آرامی بچینین

بسیاری از خش ها در بدنه ی ظروف استیل به دلیل بی احتیاطی در قرار دادن اون ها روی یکدیگر به وجود میاد. برای نگه داری از قاشق چنگال بهتره در زمان چیدن اگر اون ها رو روی هم قرار میدین بین قاشق و چنگال ها از دستمال های لطیف، مثل دستمال کاغذی یا پارچه های نازک استفاده کنین تا برخورد کمتری باهم داشته باشن. این مورد رو جدی بگیرین! چون تماس مستقیم و بدون محافظ کارد، قاشق و چنگال ها باعث خراش و آسیب دیدگی میشه.

 می تونین از جداکننده های کشو برای جلوگیری از تماس کارد و چنگال ها با همدیگه استفاده کنین یا نوارهای مغناطیسی برای آویزان کردن کاردها در آشپزخانه نصب کنین این کار در عین نظم دادن به آشپزخانه شما خط و خش رو به حداقل می رسونه و کارد و چنگال ها رو سالم نگه می داره.

 

جالبه بدونین چیدمان کارد، قاشق و چنگال ها بر سر سفره اصول مشخصی داره که رعایت کردن این قوانین به کیفیت بهتر پذیرایی شما از مهمانان و سرو غذا کمک می کند. برای اطلاع از این قوانین می توانید مقاله راهنمای چیدمان میز نهارخوری در مهمانی ها را مطالعه نمایید.

و در آخر اینکه هر کارخونه تولیدی باتوجه به نوع استیل استفاده شده در اون سرویس خاص پیشنهادهایی برای روش صحیح نگه داری از قاشق چنگال و افزایش طول عمر سرویس هایی که تولید کرده ارائه میده، حتما این توصیه ها رو جدی بگیرین و از اون ها استفاده کنین.

 

با پیروی از این دستورالعمل های ساده می تونین طول عمر و درخشش قاشق و چنگال استیل خودتون رو تضمین کنین. این نکته رو فراموش نکنین که تمیز کردن منظم، محافظت و رسیدگی سریع، کلید حفظ زیبایی و عملکرد مناسب سرویس قاشق چنگال شماست.

سرویس قاشق چنگال استیل درسا از بهترین انواع قاشق و چنگال استیل در ایرانه که از استیل ضد زنگ تشکیل شده و مواد اولیه اون به طور کامل از کشور آلمان وارد میشه، این شرکت بیشتر از 10 سال سابقه تولید داره سرویس های قاشق و چنگال با بهترین کیفیت استیل ضد زنگ رو داره و علاوه بر ایران محصولاتش در آذربایجان، ترکیه، روسیه و کشورهای دیگه هم مورد استقبال زیادی قرارگرفته. سرویس قاشق چنگال درسا در سال 1401 صادر کننده نمونه کشور بوده و از بهترین گزینه ها برای خرید سرویس قاشق چنگاله.

برای اطلاع از طرح و مشخصات جدیدترین سرویس های قاشق و چنگال استیل درسا روی لینک زیر کلیک کنین.

در ادامه تعدادی از سوال های متداول در مورد روش نگه داری از قاشق چنگال اومده که به شدت پیشنهاد میشه اون رو مطالعه کنین.

سوالات متداول

چند بار در ماه باید چاقوها را تیز کنم؟

این مورد بستگی به میزان استفاده و موادی که با چاقو خرد می کنین داره. بعضی مواد غذایی مثل پیاز یا آبلیمو که خاصیت اسیدی دارن چاقو رو کُند می کنن پس اگه زیاد از این مواد استفاده می کنین چاقوی شما بیشتر نیاز به تیز کردن داره ولی به طور متوسط چاقوی آشپزخانه هر 2-3 بار در ماه نیاز به تیز کردن داره.

می تونم از روش های خانگی برای تمیز کردن قاشق و چنگال استیل استفاده کنم؟

بله، مواد شوینده ملایم و آب گرم برای تمیز کردن موثر هستن از پاک کننده های ساینده یا خورنده خودداری کنین.

اگر قاشق و چنگال استیل من زنگ زد چه کار کنم؟

برای پاک کردن زنگ زدگی های جزئی باید 5 قاشق غذاخوری سرکه سیب رو در یک ظرف بریزین بعد قاشق یا چنگال های زنگ زده رو برای چند ساعت در این محلول قرار بدین تا به حالت اول خودشون برگردن.

یک روش دیگه برای از بین بردن زنگ زدگی سطحی اینه که ظرف زنگ زده رو کاملا به مخلوط سرکه و جوش شیرین آغشته کنین. خمیر رو خوب روی قاشق و چنگال ها اسکراب کنین و بعد آب کشی کنین. دوباره تاکید می کنم با خشک نگه داشتن وسایل و استفاده از پوشش های محافظ بین قاشق و چنگال ها می تونین از زنگ زدگی در آینده جلوگیری کنین.

البته اگه قاشق و چنگال استیل شما آسیب زیادی دیده، بهتره از خدمات ترمیم حرفه ای برای برگردوندن درخشش و جلای اولیه اون استفاده کنین.

چه طور می تونم نوع سرویس استیلی که دارم رو تشخیص بدم؟

در حال حاضر بیشتر از استیل ضد زنگ در تولید قاشق و چنگال استیل استفاده میشه اما برای اطمینان پیدا کردن دقیق تر از این موضوع باید به این نکات توجه کنین. استیل ضد زنگ غیر مغناطیسیه پس می تونین از آهنربا برای چک کردن اون استفاده کنین.

 استیل ضد زنگ با کیفتی معمولا سطح براق و درخشانی داره پس اگه قصد خرید سرویس قاشق چنگالی رو دارین که سطح اون کدره یا درخشندگی نداره در واقع کیفیت این استیل مناسب نیست.

وزن بیشتر هم نشون دهنده کیفیت بالاتر استیل است. در زمان مقایسه بین دو برند مختلف می تونین از عامل سنجش وزن برای انتخاب قاشق و چنگال استیل با کیفیت استفاده کنین.

روش آخر، چک کردن با اسید نیتریکه استیل ضد زنگ با این اسید واکنش نمیده که البته اگه شرایط ایمنی این تست رو ندارین بهتره از اون استفاده نکنین.