راهنمای چیدمان درست میز در مهمانی ها

جدول عناوین

کیفیت ابزارهای آشپزی در خلق یک غذای به یادماندنی بسیارموثر و تعیین کننده است. زمانی که می خواهید مهمانان خود را دعوت کنید و سلیقه و هنرتان را به رخ بکشید. چیدمان میز نهارخوری به صورت درست بیشتر از هر جای دیگر در خانه اهمیت می یابد. احتمالا میز را با گلدان و ظروف چینی تزئین می کنید اما چیزی که کمتر به آن توجه می شود، سرویس کارد و چنگال است. با این وجود شکل چیدمان میز نهارخوری، جنس و رنگ آن است که در عین سادگی می تواند جلوه دیگری از شما به مهمانان نشان دهد.

اما چیدن میز نهارخوری به وعده های غذایی که سرو می کنید، میزان رسمی یا غیر رسمی بودن مهمانی حتی فرهنگ منطقه ای که در آن زندگی می کنید و نیاز خاص مهمانان بستگی دارد به همین دلیل به جای بیان اصول چیدن ظرف و قاشق و چنگال روی میز ایده های شکل گیری هر کدام را توضیح می دهیم تا شما بتوانید بسته به نیازتان سفره را چیدمان کنید و تجربه لذت بخش تری از صرف یک نهار مطبوع در کنار عزیزان خود داشته باشید.

مهمانی رسمی و کلاسیک

اگر قرار است در زمان شام در مورد یک قرارداد کاری، ازدواج یا شروع یک پروژه صحبت کنید بهتر است ریسک نکنید و به صورت کاملا رسمی میز نهارخوری را بچینید. در این مهمانی ها که افراد شناخت زیاد عمیقی از هم ندارند بهتر است بر اساس اصول بین المللی رفتار کنید. قاشق و کارد ها در سمت راست بشقاب و چنگال در سمت چپ آن قرار می گیرد.

بشقاب مسطح اصلی ترین چیزی است که باید برای مهمانی های نهار یا شام سر سفره قرار دهید. اگر سوپ یا آش هم سرو می کنید باید آن را در وسط بشقاب غذا خوری قرار دهید. به طور کلی ظرف های مربوط به پیش غذا و غذای اصلی داخل هم از کوچک به بزرگ و از گود به مسطح قرار می گیرند.

اگر غذای شما به صورتی است که برای سرو آن از کارد و چنگال استفاده می کنید. کارد را سمت راست بشقاب بگذارید تا دسترسی به آن راحت تر باشد. به صورتی که سمت تیز آن به طرف بشقاب باشد. این نکته خیلی مهم است! معمولا در رسمی ترین حالت از کارد به جای کارد استفاده می شود اما در غذاهای ایرانی که قاشق حرف اول را می زند معمولا قاشق جای کارد را می گیرد. قوانین براساس راست دست بودن در نظر گرفته شده اما اگر مهمان ویژه ای دارید که قصد دارید رضایت او را به دست آورید و این فرد چپ دست است می توانید قاشق و کارد را در سمت چپ و چنگال را سمت راست قرار دهید.

برای چنگال از دست چپ استفاده می شود پس با فاصله 2 اینچ یا حدودا5cm  از  بشقاب قرار می گیرد و لیوان سمت راست بشقاب و جلوی قاشق قرار می گیرد.

دستمال سفره را بر اساس سلیقه خود می توانید در بشقاب قرار دهید، کنار چنگال بگذارید یا تاشده آن را در لیوان قرار دهید.

اگر سالاد سرو می کنید چنگال سالاد را که کوچک تر است در سمت چپ چنگال غذاخوری قرار دهید. تمام چیدمان میز نهارخوری بر اساس روش سرو و نوع غذای شما انجام می شود. برای سرو سوپ قاشق سوپ خوری را که گرد تر و عمیق تر است در سمت راست قاشق غذاخوری قرار دهید در واقع مهم ترین قاشق بعد از قاشق غذاخوری است.

اگر ماهی و غذاهای دریایی سرو می کنید، چنگال مخصوص آن هم سمت چپ چنگال غذا خوری قرار می گیرد. چون باتوجه به غذای شما این چنگال اهمیت زیادی دارد.

بعد از غذای اصلی نوبت به دسر می رسد. قاشق یا چنگال دسر را باید به صورت افقی بالای بشقاب غذاخوری و موازی با لبه میز قرار دهید معمولا دسر زمانی سرو می شود که چند دقیقه از تمام شدن غذای اصلی گذشته باشد و بشقاب اصلی به همراه قاشق و چنگال ها جمع شده باشد. پس طبیعی است که محل قرار گیری آن متفاوت باشد تا تفاوت آن با قاشق و چنگال های مربوط به غذا مشخص شود. قاشق و چنگال دسر به خاطر کوچک بودن ظرف نزدیک و روبه روی هم قرار می گیرند.

نکته مهم در چیدمان قاشق، کارد و چنگال این است که فاصله آن ها از هم یکسان باشد تا جلوه بهتری به چیدمان میز نهارخوری شما بدهد. فاصله آن ها از هم حدود 4 cm و فاصله آن ها از لبه میز 2.5 cm است.

در چیدمان میز نهارخوری به صورت رسمی رعایت دقیق اصول بسیار مهم است. در این میزها همه چیز کاملا قرینه است حتی تعداد شمع ها هم زوج است. البته تا این حد رعایت اصول برای سالن های عروسی، رستوران و هتل ها مرسوم است نه برای پذیرایی در خانه.

فرض کنید به مهمانی دعوت شده اید، غذایی که میزبان تدارک دیده مورد علاقه شماست و میز به زیبایی چیده شده اما به محض اینکه قاشق را نگاه می کنید، پر از خط و خش و لکه آب است. احتمالا جلوه آن میز نهارخوری در چشم شما از بین می رود حتی شاید تصور کنید که همه چیز کیفیت مناسبی ندارد. به همین دلیل است که زیبایی و کیفیت ست قاشق و چنگال مهم است. روش صحیح نگه داری از سرویس استیل را می توانید در مقاله دیگری تحت عنوان … در همین سایت مطالعه نمایید.

یک شام دوستانه!

این روزها کمتر کسی مهمانی های بزرگ و مجلل را در خانه برگزار می کند پس احتمالا قوانین چیدمان میز نهارخوریِ دوستانه بیشتر برای شما مفید باشد. مهم ترین چیز در آن ایجاد یک محیط ساده، بی آلایش و دوستانه است. در این نوع چیدمان شما انعطاف بیشتری دارید و نیازی به رعایت فرمالیته های رسمی نیست. با این حال برای چیدمان میز نهارخوری هم بهتر است قوانینی که مربوط به دسترسی راحت تر همه به غذا و قاشق و چنگال هاست را رعایت کنید.

در این مهمانی ها اصلا نیازی نیست تعداد زیاد ظروف را روی میز نهارخوری قرار دهید. می توانید خیلی ساده بر اساس غذایی که می خواهید سرو کنید ظروف را سر سفره بچینید. معمولا بشقاب اصلی و ظرف سوپ یا آش کافی است. تشریفاتی مثل چنگال سالاد یا قاشق سوپ خوری و حتی بشقاب سالاد را می توانید حذف کنید. تا جمع صمیمانه تری داشته باشید و افراد به یکدیگر نزدیک باشند اما با این وجود جهت قرار گیری قاشق و چنگال ها ترتیب قرار گیری ظروف و فاصله مساوی آن ها از یکدیگر و فاصله از لبه میز نهارخوری را بهتر است رعایت کنید.

در نهایت می توان گفت شکل چیدمان وسایل ممکن است به فرهنگ، موقعیت و نوع مراسم متفاوت باشد. تمام این اصول برای بهتر شدن کیفیت سرو غذا، دسترسی آسان تر مهمانان است. که در اثر سال ها تجربه و امتحان شکل های مختلف چیدمان میز نهارخوری یا چیدمان سفره غذا به دست آمده است اما مهمانان شما شرایط، سلیقه یا نیازهای خاصی دارند شما می توانید بعضی از این قوانین را زیر پا بگذارید. فقط باید به این نکته مهم توجه کنید که هر تغییری باید فکر شده و با دلیل درستی صورت بگیرد.

تنوع این ظروف می تواند بسیار بیشتر و پیچیده تر باشد، قاشق بستنی خوری، قاشق مخصوص دسر، چنگال دسر، قاشق گریپ فروت و امثال آن نمونه های بیشتری از سرویس های قاشق و چنگال است که می توان روش چیدمان میز نهارخوری و نحوه استفاده از آن را هم توضیح داد اما کاربرد بسیار محدودتری دارند که به دلیل متداول نبودن آن در این قسمت آورده نشده است.

شرکت قاشق و چنگال درسا از گروه کارخانجات مقصود از باکیفیت ترین و متنوع ترین سرویس های قاشق و چنگال را دارد. درسا با تولید مرغوب ترین استیل، با کیفیت شرکت آلمانیSolingen  و با استفاده از دستگاه های تمام اتومات یا نیمه اتومات، از بهترین سرویس­های قاشق و چنگال با کیفیت بین المللی است که عمده تولیدات آن در حال حاضر  به سایر کشورها صادر می شود. با استفاده از این سرویس قاشق چنگال می توانید چیدمان میز نهارخوریِ مطلوب و دلچسبی داشته باشید.