کامل ترین راهنمای خرید سرویس قاشق چنگال

جدول عناوین

انتخاب سرویس قاشق چنگال انتخاب مهمی است به خصوص که قاشق و چنگال مرغوب محصولی لوکس محسوب می شود و معمولا هر خانواده در طول عمر خود بیشتر از 3 دست سرویس استیل خریداری نمی کند. پس انتخاب محصول با کیفیت که در طولانی مدت درخشندگی و زیبایی خودش را حفظ کند اهمیت زیادی دارد.

ظاهری را انتخاب کنید که ماندگار باشد

قطعا ظاهر قاشق چنگال هم مانند تمام سرویس های دیگر آشپزخانه به سلیقه افراد بستگی دارد. اما از آنجا که شما قصد دارید این سرویس استیل را برای مدت طولانی استفاده کنید. بهتر است به جای پیروی از ترندهای روز قاشق و چنگال هایی را انتخاب کنید که کلاسیک هستند، ساده بوده و خطوط و نقش و نگار کمی دارند. چون ممکن است سرویسی که مد روز است برای چند سال اول جذاب به نظر برسد اما در طولانی مدت دیگر مورد پسند نخواهد بود.

به نیاز خود توجه کنید

سرویس های قاشق چنگال از نظر تعداد تنوع زیادی دارند. سرویس های 24 پارچه، 33 یا 39 پارچه که شامل تعداد بیشتری قاشق و چنگال های سرو دسر، بستنی خوری، کارد استیک یا چنگال ماهی و ظروفی مانند این باشد که شما نیاز زیادی به آن ندارید. به این موضوع توجه کنید که آیا ظروفی که در آن وجود دارد به نیاز شما پاسخ می دهد یا قرار است بابت سرویسی هزینه کنید که تعداد زیادی از قاشق و چنگال یا کاردهای آن هیچ وقت مورد استفاده شما قرار نگیرد.

جنس روکش قاشق و چنگال

شاید اسم این نوع استیل ها به گوش تان نخورده باشد اما حتما تا کنون انواع آن را دیده اید. قاشق و چنگال های آینه ای درخشندگی زیادی دارند اما استیل ساتنی روکشی، برس خورده و مات است.

انتخاب بین آن ها کاملا سلیقه ای است و از نظر کیفیت استیل یکسان هستند. البته بعضی اعتقاد دارند سرویس استیل ساتنی کمتر خش برمی دارند اما این باوری درستی نیست زیرا در صورتی که نوع استیل یکسان باشد این با همدیگر فرقی ندارند. خش و آسیب سرویس قاشق و چنگال به مواد غذایی اسیدی، دما و بیشتر از آن سائیده شدن قاشق و چنگال ها به یکدیگر در زمان شستشو و جمع آوری بستگی دارد.

نوع کمتر متداول سرویس قاشق و چنگال که جدیدا طرفدارانی پیدا کرده قاشق و چنگال با روکش طلایی و رزگلد است. این نوع به دلیل رنگ آن معمولا زودتر لک می شوند و پاک شدن لک آن از روی آن دشوار تر است. به طور کلی این نوع از سرویس قاشق چنگال ها برای مناطقی که آب آن ها املاح زیادی دارد چندان مناسب نیست.

 

 

 

روش نگه داری صحیح سرویس قاشق و چنگال را می توانید در مقاله هنر مراقبت از قاشق و چنگال بخوانید.

نوع جدید تر قاشق و چنگال ها روکش رنگی دارند شاید فروشنده به شما بگوید که روکش آن ها ثابت است و به مرور زمان تغییری نمی کند در حالی که این دروغی محض است امکان ندارد روکش آن ها با گذشت زمان بدون هیچ تغییری باقی بماند.

باتوجه به مزایا و معایب گفته شده توصیه می کنم سرویس کارد و چنگال خود را ساتنی یا آینه ای انتخاب کنید که هم ماندگاری بیشتری داشته و هم خش پذیری آن کمتر است.

صیقلی بودن قاشق و چنگال

این عامل خیلی ساده و ابتدایی است اما در عین حال بسیار مهم است. زبر یا غیر صیقلی بودن نشان دهنده کیفیت پائین فولاد استفاده شده در سرویس استیل است و احتمال زنگ زدن، فرورفتگی و خش برداشتن زیاد در آینده نیز در این نوع سرویس قاشق چنگال بسیار محتمل است.فرورفتگی‌های مختلف می‌تواند به دلیل قالب‌گیری ضعیف، تکنیک‌های آنیلینگ(Annealinga) نامناسب و فشرده‌سازی شدید ایجاد شود و در نتیجه کیفیت پایینی را به کاربر ارائه کند!

پیشنهاد می کنیم بخش های مختلف مانند شاخه های چنگال، لبه کارد ها و محل اتصال دسته قاشق به بدنه را به دقت بررسی کنید. وجود هر گونه ایراد در این بخش ها می تواند نشان دهنده کیفیت نامناسب سرویس قاشق چنگال باشد.

کیفیت و مقاومت حرف اول را می زند

بهترین نوع سرویس استیل، استیل ضد زنگ است زیرا قیمت حدودا مناسبی داشته و نگه داری آن آسان و ماندگاری اسش طولانی است.

فولاد ضد زنگ یک آلیاژ است (به این معنی که از چندین فلز تشکیل شده است) و در گریدها یا محدوده های ترکیبی مختلف موجود است. رایج ترین گریدهای فولاد ضد زنگ مورد استفاده در سرویس قاشق چنگال عبارتند از: 18/10، 18/8 و 18/0. این اعداد نشان دهنده درصد کروم و نیکل در هر نوع فولاد ضد زنگ است. هر دو فلز به استحکام فولاد می افزایند، اما نیکل مقاومت در برابر خوردگی و درخشندگی آلیاژ را بهبود می بخشد. توصیه ما فولاد ضد زنگ 18/10 یا 18/8 است که محتوای نیکل بالاتری دارد. از خرید سرویس استیل تخت ساخته شده از فولاد ضد زنگ 18/0 خودداری کنید، زیرا حاوی نیکل کمتری است و بنابراین در برابر خوردگی مقاوم نیست. و این یعنی خط و خش های سطح را بیشتر نشان می دهد.

 

البته بعضی برندهای اروپایی شرایط متفاوتی دارند و کیفیت سرویس استیل را با inox  نشان می دهند که مشخص کننده میزان کروم در فولاد مصرفی است و در این محصولات ممکن است inox سرویس قاشق چنگال 5/10 یا 12 باشد اما باز هم توصیح می شود از عیار 18/10 آن استفاده کنید.

به مواد تکمیلی هم توجه داشته باشید

برخی از طرح های سرویس قاشق و چنگال جدید شامل دسته های چوبی، پلاستیکی، رزینی هستند. به مواد تشکیل دهنده این سرویس ها توجه کنید زیرا اکثرا به اندازه فولاد ضد زنگ مقاوم و بادوام نیستند، مثلاً نمی‌توانید ظروف تخت را با دسته‌های چوبی در ماشین ظرفشویی قرار دهید. بسیاری از آن ها به مرور زمان شل می شوند. و دسته های پلاستیکی معمولا به مرور تاب برمی دارند یا ترک می خورند. دسته های رزینی بادوام ترین نوع دسته ها برای قاشق و چنگال می باشد. 

سرویس قاشق چنگال ارگونومیک بخرید

این عامل در زمان استفاده بیشتر برای شما نمایان می شود تا ابتدای کار. اگر وزن کارد، قاشق یا چنگال بالا باشد یا مثلا وزن دسته قاشق با از سر آن خیلی بیشتر یا کمتر باشد در زمان استفاده دست را خسته می کند و این اصلا مناسب نیست.

هنگام انتخاب سرویس قاشق چنگال، باید وزن، نقطه‌ی تعادل، طول و شکل هر یک از اقلام سرویس را در نظر بگیرید. معمولا وزن کمتر نشان دهنده کیفیت پائین تر در سرویس استیل است.

نکته مهمی که در طراحی ارگونومیک قاشق و چنگال همیشه رعایت می شود نقطه تعادل است. برخی از قاشق چنگال‌ها به شدت در قسمت پشت یا جلو سنگین هستند. در چنین حالتی کل تعادل قاشق یا چنگال  از بین می‌رود و در زمان استفاده به هیچ‌وجه راحت‌ نیستند!

 

سرویس قاشق چنگال باید دارای ضخامت مناسب و توزیع وزن یکنواخت باشد و انحنای دسته قاشق و چنگال به گونه ای باشدکه بتوانید به راحتی از آن  استفاده کنید. قاشق و چنگال های ارگونومیک آن‌قدر سنگین نیستند که از لبه بشقاب بیفتند یا در زمان غذا خوردن دست و پا گیر باشند.

گارانتی همیشه مهم است

اطلاعات گارانتی و سطح پشتیبانی مشتری ارائه شده توسط برند را بررسی کنید. گارانتی خوب نشان دهنده اعتماد سازنده به محصول خود است.

موارد گفته شده از مهم ترین مواردی است که باید در زمان خرید سرویس قاشق و چنگال به آن توجه کنید. معمولا سرویس قاشق و چنگال را برای مدت طولانی استفاده خواهید کرد پس سرویسی انتخاب کنید که از کارکرد آن برای طولانی مدت مطمئن خواهید بود.

سوالات متداول

آیا می توانم از سرویس غذاخوری رسمی برای وعده های غذایی روزانه استفاده کنم؟

پاسخ: توصیه می شود از سرویس کارد و چنگال غذاخوری رسمی را برای مناسبت های خاص رزرو کنید تا جذابیت آن ها حفظ شود.

آیا نکات مراقبتی خاصی برای ست های کارد و چنگال مات وجود دارد؟

پاسخ: ست های کارد و چنگال مات برای حفظ ظاهر خود نیاز به مراقبت و ملایمت دارند. سعی کنید به جای آن ها را با دست بشویید و از شوینده های بسیار قوی استفاده نکنید.

چگونه بفهمم طراحی دسته ارگونومیک است؟

پاسخ: دسته های ارگونومیک برای راحتی و گرفتن طبیعی طراحی شده اند. به دنبال قاشق و چنگال هایی باشید که با آن احساس راحتی می کنید و امکان مانور آسان را برای شما فراهم می کند.

میانگین طول عمر یک مجموعه کارد و چنگال از جنس استیل درجه بالا چقدر است؟

پاسخ: مراقبت مناسب، یک ست کارد و چنگال استیل باکیفیت درجه می تواند سال ها دوام بیاورد و خرید آن را به یک سرمایه گذاری بادوام برای شما تبدیل کند.

آیا می توانم یک ست کارد و چنگال پیدا کنم که سبک های کلاسیک و مدرن را ترکیب کند؟

پاسخ: بله، بسیاری از سرویس های کارد و چنگال جدید مانند سرویس استیل درسا با نیاز مخاطب همراه هستند و با ترکیب عناصر کلاسیک و مدرن زیبایی منحصر به فردی را ارائه می دهند.

آیا مجموعه های کارد و چنگال مقرون به صرفه ای وجود دارد که همچنان کیفیت را ارائه می دهد؟

 قطعا. بسیاری از برندهای معتبر داخلی مانند سرویس قاشق و چنگال درسا بسیار مقرون به صرفه است. و در عین طراحی زیبا و منحصر به فرد کیفیت مناسبی را ارائه می کنند.

آیا می شود برای سرویس های قاشق چنگال از ماشین ظرفشویی استفاده کرد؟

بهتر است از شستشوی دستی استفاده کنید. زیرا ماشین باعث از بین رفتن درخشندگی سرویس استیل شما می شود. مخصوصا در سرویس های استیلی که بدنه چوبی دارند استفاده از ماشین ظرفشویی به مرور باعث ترک خوردن بدنه می شود.